Waar we vanaf willen (en wat we daarmee winnen)

Marleen Vos foto (c) KOMOSIE

Waar we vanaf willen

 Beeld je tienduizend olifanten in op een hoop. Tienduizend olifanten die samen 69 550 ton wegen en die, alleen al vorig jaar, niet naar de afvalberg gingen dankzij de Kringwinkels in Vlaanderen.

 

Impactnetwerk sprak met Marleen Vos, algemeen directeur van KOMOSIE, de koepel van milieuondernemers in de sociale economie. Ze is best trots op die olifanten.

Kleine portemonnee, grote redding

In het geval van de Kringwinkels spreken we natuurlijk niet over olifanten maar over spullen waar ‘we vanaf willen’. Voor Marleen Vos zijn het vooral producten die iemand anders misschien nog kan gebruiken.

“In 2015 kocht elke Vlaming zo’n 5 kg aan ‘oude nieuwe’ spullen in de Kringwinkels. Hippe dertigers vinden er vintage kleding, creatievelingen planten hun cactussen voortaan in de hoofdjes van oude marionetten. Maar voor mensen met een kleine portemonnee betekent De Kringwinkel ook toegang tot meer essentiële zaken: een bed, kasten, servies, een fiets voor jezelf of voor de kinderen.”

foto (c) De KringwinkelRed het milieu, koop tweedehands

Producten hergebruiken is beter voor het milieu dan ze te recycleren, verbranden of storten: dat wisten we al. “De Kringwinkels zorgden afgelopen jaar zo voor een besparing van 70 000 ton CO2.  Tweedehands spullen krijgen een nieuwe bestemming én onnodige nieuwe productie wordt vermeden. Alsof 30 000 gezinnen een jaar lang geen verwarming gebruikten.”

Maar het hergebruik omvat maar een kleine helft van wat de Kringwinkels inzamelen aan materiaal. Wat gebeurt er dan met de rest? “Ook hier gaan we heel bewust mee om. We nemen een steeds grotere plaats in binnen de circulaire economie. Wat niet in aanmerking komt voor verkoop in de winkels, proberen we zoveel mogelijk te recycleren. Daar worden dan weer nieuwe grondstoffen van gemaakt. Slechts 7 procent van wat we inzamelen is restafval.”

 

Marleen Vos: "Voor mensen met een kleine portemonnee betekent De Kringwinkel toegang tot essentiële zaken: een bed, kasten, servies, een fiets."

 

Groeien om impact te verhogen

Dat de Kringwinkels niet alleen meten, maar ook hun beleid aanpassen om hun impact te vergroten, mag duidelijk zijn. “Vorig jaar openden vier nieuwe Kringwinkels de deuren. We zagen de instroom van materialen én de winkelomzet verhogen, wanneer we de afstand tussen klant en winkel verkortten.

bespaarde CO2 Kringwinkels-5 jaar Sinds kort kan je ook terecht in de eerste online Kringwinkel. Ook het strategisch plaatsen van brengpunten voor textiel levert op.  En we mikken op creatieve allianties met bedrijven en partners zoals de containerparken of gemeentes. Tegen 2022 willen we samen met de OVAM 7 kg hergebruik per Vlaming realiseren.”

U weet wat u te doen staat.

 

 

http://www.dekringwinkel.be/

 

foto Marleen Vos (c) KOMOSIE

foto cactus (c) De Kringwinkel