Reizen met Impact - interview

Joker, reizen met impact 

Bij reisorganisatie Joker vroegen ze zich af of klanten veranderd terugkomen van hun reis. Een impactmeting toont dat nu ook aan. Duurzaamheidscoördinator Geert Huybrechts trok de impactevaluatie binnen de organisatie. Het is vooral belangrijk dat het project gedragen wordt door het hele team, weet Greet.

Greet HuybrechtsVeranderen we echt iets?

“Onze slogan is ‘Joker verlegt je grenzen’. Die gebruiken we al sinds jaar en dag. We denken dat we grenzen verleggen, maar helemaal zeker zijn we natuurlijk niet. Daarom wilde Joker heel graag een impactmeting doen”, vertelt Greet.

“Met de hulp van een externe coach hebben we verschillende focusgroepen georganiseerd, zowel met (nieuwe en trouwe) klanten als met reisbegeleiders. En de slogan blijkt te kloppen: deelnemers durven nadien meer en hun blik op de wereld wordt verruimd.”

Betrek het team

Maar het project zelf heeft ook een impact gehad op de interne organisatie. “Wij vonden het heel belangrijk om binnen Joker een draagvlak te creëren voor die impactmeting. Daarom hebben we iedereen er vanaf het begin bij betrokken: de directie, de touroperating-afdeling (die verantwoordelijk is voor onze groepsreizen), de organisatie die reisbegeleiders opleidt, de mensen van marketing en communicatie. Er waren verschillende workshops waarbij iedereen zijn bijdrage kon leveren. Iedereen heeft natuurlijk een drukke agenda, om niemand te overbelasten hebben we voor bepaalde aspecten met kleine groepjes gewerkt.”
De motivatie was meteen groot, en dat had veel met de duidelijke doelstellingen te maken, aldus Greet.

Nieuwe impactverhalen

“Met de resultaten van de meting kunnen we nu aan de slag. Door andere accenten te leggen in onze producten, bijvoorbeeld. Of door de verhalen te gebruiken in de communicatie naar nieuwe klanten. Of door de reisbegeleiders bewuster te maken van de impact van de reis.” De hele organisatie is sinds dit traject bewuster bezig met impact. Maar daar mag het niet ophouden, vindt Greet. “In onze evaluatieformulieren peilen we nu ook expliciet naar impact. En binnenkort begint er een nieuw traject, met onze reisbegeleiders. Er gebeurt dus al heel veel, en iedereen wordt er almaar enthousiaster van!” 

 

www.joker.be