Bike to work: impact op twee wielen

FietsersbondMet Bike to Work wil de Fietsersbond werkgevers stimuleren om een fietsbeleid uit te tekenen, en werknemers om te fietsen. Het project loopt al zeven jaar en is aan vernieuwing toe: het ideale moment om de impact te evalueren, aldus projectcoördinator Dieter Snauwaert en directeur Mikaël Van Eeckhoudt.

Fietspunten

“De helft van de Belgische werknemers woont binnen een straal van tien kilometer van het werk: ideaal om met de fiets te doen. Toch nemen nog heel veel mensen de auto. Om daar iets aan te doen, begon de Fietsersbond in 2009 met het programma Bike to Work”, vertelt coördinator Dieter Snauwaert. “Met ons fun-aanbod spreken we vooral de werknemers aan: wie zich registreert, kan één fietspunt per dag verdienen, in te ruilen voor allerlei voordelen. Daarnaast organiseren we ook groepswedstrijden: de Summer Challenge en de Winter Trophy. Bovendien is er ook een zeven-stappenplan voor werkgevers die een goed fietsbeleid willen uitwerken.”

Eigen data analyseren

Dat klinkt allemaal goed, maar na al die jaren wilde Dieter toch graag weten welke impact dit nu precies had. “Het project is aan vernieuwing toe – niet onlogisch,
na zeven jaar – dus dan wordt het tijd om eens naar de harde cijfers te kijken.” De Fietsersbond heeft zeer veel data: iedereen die zich registreert voor dit online programma geeft informatie over zijn dagelijkse woon-werk-verkeer. “We hebben een professionele data-analyst ingeschakeld om allerlei vragen te beantwoorden: welke leeftijden spreken we aan, zijn het vooral mannen of vrouwen, welke regio scoort goed… En wanneer mensen zich registreren, vragen we hen ook wat hun fietsambities zijn. Zo kunnen we na verloop van tijd nagaan of ze die – met onze steun – kunnen waarmaken.”

Leren door doorvragen

Het goede nieuws: dankzij Bike to Work zijn er 5000 auto’s van de weg gehaald. “Dat mooie cijfer kunnen we nu hard maken”, zegt Mikaël Van Eeckhoudt, directeur van de Fietsersbond. “Maar het slechte nieuws is dat het aantal registraties daalt: in de toekomst moeten we dus uitzoeken hoe we die grote groep van
automobilisten kunnen overtuigen om voor korte afstanden de fiets te nemen. Om extra informatie te winnen, hebben we onlangs ook een focusgroep georganiseerd met werkgevers en werknemers:een mooie aanvulling op de kwantitatieve data.”

Dieter heeft nog een belangrijk advies voor andere organisaties: denk goed na over wat je wil meten. “Als je veel data hebt, is het verleidelijk om in het wilde weg te gaan zoeken. Maar daar schiet je weinig mee op. Denk vooraf goed na over welke impact je wil onderzoeken, zodat je efficiënt kan werken.”